Πέμπτη, 7 Οκτωβρίου 2010

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ 2010-2011

ΘΕΜΑ: ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ


(Αγωγής Σταδιοδρομίας, Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Αγωγής, Πολιτιστικών Θεμάτων, Comenius- Leonardo da Vinci και eTwinning)

ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2010-11

Με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς 2010-11 και για τον καλύτερο σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας (ΣΕΠ), Αγωγής Υγείας (ΑΥ), Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΕ), Πολιτιστικών Θεμάτων, Comenius και eTwinning στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

1. ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

1.1. Σχεδιασμός

Η διαδικασία ανάπτυξης Σχολικών Δραστηριοτήτων έχει ως εξής: Με την έναρξη του σχολικού έτους οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων ενημερώνουν τους Διευθυντές και τους Συλλόγους Διδασκόντων των σχολικών μονάδων για τις δυνατότητες ανάπτυξης και τη μεθοδολογία εφαρμογής προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων. Στη συνέχεια ο Διευθυντής, σε ειδική παιδαγωγική συνεδρίαση, ενημερώνει σχετικά τους εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να αναλάβουν την υλοποίηση προγράμματος , συγκροτούν εθελοντική μαθητική ομάδα, η οποία μπορεί να αποτελείται:

 από κανονικό σχολικό τμήμα

 από ομάδα μαθητών /τριών διαφορετικών τμημάτων ή τάξεων

 από μαθητές του σχολείου σε συνεργασία με μαθητές άλλου σχολείου.



Όταν συγκροτηθεί η ομάδα, ο εκπαιδευτικός επιλέγει σε συνεργασία με τους μαθητές/τριες το θέμα του προγράμματος. Σε ό,τι αφορά την επεξεργασία των θεμάτων, υπενθυμίζουμε τις βασικές αρχές που εφαρμόζονται στα προγράμματα των Σχολικών Δραστηριοτήτων: η διεπιστημονική θεώρηση, η βιωματική προσέγγιση, η ενθάρρυνση της μαθητικής πρωτοβουλίας, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία, η ανάπτυξη δημοκρατικού διαλόγου και η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης. Μετά την επιλογή του θέματος, ακολουθεί ο σχεδιασμός του προγράμματος που περιλαμβάνει τον τίτλο, τα υποθέματα, τους στόχους, το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία, το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης, τις συνεργασίες, τα πεδία σύνδεσης με τα αναλυτικά προγράμματα, το ημερολόγιο προγραμματισμού δραστηριοτήτων και τα ονοματεπώνυμα των εκπαιδευτικών και των μαθητών που θα συμμετέχουν. Στη συνέχεια, συμπληρώνεται με τις πληροφορίες αυτές «Σχέδιο υποβολής προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων» , υπόδειγμα του οποίου επισυνάπτεται. (παράρτημα 2)

1.2. Έγκριση

Τα συμπληρωμένα σχέδια θα πρέπει να εγκριθούν από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας ή των σχολικών μονάδων, σε περίπτωση συνεργασίας σχολείων, και στη συνέχεια να υποβληθούν στους αντίστοιχους Υπευθύνους της τοπικής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, προκειμένου αυτοί να εισηγηθούν την έγκριση και τη χρηματοδότησή τους από την Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης, στην οποία συμμετέχουν όλοι οι Υπεύθυνοι. Οι Υπεύθυνοι των Σχολικών Δραστηριοτήτων της τοπικής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης οφείλουν να παρακολουθούν, να υποστηρίζουν και να αξιολογούν τα υλοποιούμενα προγράμματα ευθύνης τους και μετά από σχετική άδεια από την αρμόδια Διεύθυνση (ΣΕΠΕΔ) του ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ Δ.Β.Μ.Θ., να οργανώνουν επιμορφωτικές συναντήσεις, σεμινάρια, ημερίδες, καθώς και να επιμορφώνουν ειδικά εκπαιδευτικούς που δεν έχουν προηγούμενη εμπειρία στην πραγματοποίηση προγραμμάτων. Για όλα αυτά μπορούν να συνεργάζονται με το Π.Ι., τμήματα πανεπιστημίων, Σχολικούς συμβούλους, ΚΠΕ, ΟΤΑ, με μη κυβερνητικούς φορείς κ.λπ. Οι Υπεύθυνοι και ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας ελέγχουν την υλοποίηση του εγκεκριμένου από την Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων προγράμματος. Ειδικότερα για το eTwinning, τον έλεγχο και την αξιολόγηση των υποβαλλόμενων προγραμμάτων αναλαμβάνουν οι «πρεσβευτές» της δράσης και η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης, η οποία εδρεύει στο ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ Δ.Β.Μ.Θ. και στη συνέχεια, τα έργα υποβάλλονται στις αντίστοιχες Επιτροπές Σχολικών Δραστηριοτήτων , προς έγκριση.

Προτείνεται όταν αυτό είναι εφικτό, η αρχική ενημέρωση - επίσκεψη στα σχολεία να γίνεται από κοινού, από τους Υπευθύνους όλων των Σχολικών Δραστηριοτήτων. Οι Διευθυντές των σχολείων παρακαλούνται να διευκολύνουν τους Υπευθύνους, διαθέτοντας ικανό χρόνο, χωρίς να διαταράσσεται το πρόγραμμα του σχολείου.

1.3. Δαπάνες υλοποίησης

Οι δαπάνες της πραγματοποίησης των προγραμμάτων βαρύνουν τις πιστώσεις του ΚΑΕ 5274 και το συνολικό ποσό είτε θα κατανέμεται ανά πρόγραμμα με βάση τις ανάγκες είτε θα χρησιμοποιείται για την συνολική προβολή - παρουσίαση των δράσεων και των τελικών τους προϊόντων στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Για την εκκαθάριση των αντιστοίχων παραστατικών, την ευθύνη έχουν οι οικονομικές υπηρεσίες της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Το συνολικό ποσό της χρηματοδότησης των προγραμμάτων θα κατανέμεται ποσοστιαία (%) στις 4 κατηγορίες Σχολικών Δραστηριοτήτων, ανάλογα με τον αριθμό προγραμμάτων της κάθε κατηγορίας.

Αν το πρόγραμμα δεν υλοποιηθεί σύμφωνα με το σχέδιο που υποβλήθηκε, η επιχορήγηση και οι υπερωρίες δεν καταβάλλονται, ενώ, αν έχουν ήδη καταβληθεί, επιστρέφονται. Στην περίπτωση που υπάρχουν αδιάθετα χρήματα, η Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων αποφασίζει για τη διάθεσή τους.

1.4. Διάρκεια και ωράριο υλοποίησης προγραμμάτων – απασχόληση Εκπαιδευτικών

Η διάρκεια ενός προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων, Αγωγής Σταδιοδρομίας, Περιβαλλοντικής Αγωγής, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων, μπορεί να είναι τουλάχιστον 5 μήνες για τη Β/θμια και 2 έως 6 μήνες για την Α/θμια. Ειδικότερα για το eTwinning, η διάρκεια ενός προγράμματος (για δικαίωμα συμπλήρωσης δύο ωρών στο ωράριο ή υπερωριακής απασχόλησης) δεν μπορεί να είναι μικρότερη των πέντε (5) μηνών. Το δίωρο διατίθεται στον εκπαιδευτικό για την οργάνωση της συνεργασίας (μετάφραση, ψηφιοποίηση και επεξεργασία υλικού, συμπλήρωση του twin blog-πρώην κάρτα προόδου κλπ) και για την επικοινωνία με τα συνεργαζόμενα σχολεία εκτός των ωρών διδασκαλίας του.

Τα προγράμματα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση υλοποιούνται εντός ωρολογίου προγράμματος

• στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης

• με διάχυση σε όλα τα μαθήματα

• στο ολοήμερο σχολείο

Στα 800 ολοήμερα δημοτικά σχολεία με το αναμορφωμένο διδακτικό ωράριο, στην ευέλικτη ζώνη αναφέρονται συγκεκριμένα θεματικά προγράμματα με υποχρεωτικότητα εφαρμογής μία ώρα την εβδομάδα , ως εξής: Α’ τάξη: Αγωγή Υγείας, Β’ τάξη: Διατροφικές συνήθειες , Γ’ τάξη: Κυκλοφοριακή Αγωγή, Δ’ τάξη: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αυτά τα προγράμματα οι εκπαιδευτικοί να τα συνυποβάλουν εκτός από το Σχολικό Σύμβουλο και στον αντίστοιχο Υπεύθυνο της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να παίρνουν υλικό και να στηρίζονται από την αντίστοιχη επιμόρφωση. Κάθε μαθητής και εκπαιδευτικός της Α/θμιας Εκπ/σης μπορεί να συμμετέχει μέχρι και σε τρία (3) προγράμματα. Δεν προβλέπονται υπερωρίες για την υλοποίηση προγραμμάτων στην Α/θμια εκπαίδευση.

Για τα Προγράμματα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση διατίθεται εβδομαδιαίως ένα δίωρο το οποίο ορίζεται συγκεκριμένα και αναγράφεται στο πρακτικό του Συλλόγου καθηγητών του σχολείου που εγκρίνει το πρόγραμμα και το οποίο συνοδεύει το σχέδιο υποβολής προγράμματος.

Κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να αναλαμβάνει ένα (1) πρόγραμμα και να συμμετέχει μέχρι και σε δύο (2) ενώ κάθε μαθητής μπορεί να συμμετέχει μέχρι και σε δύο (2) προγράμματα.

Για την σχολική χρονιά 2010-11 στην Β/θμια:

i. Ο εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει πρόγραμμα και μόνο αυτός δικαιούται: Δύο (2) ώρες υπερωρία την εβδομάδα ή δύο (2) ώρες συμπλήρωση του διδακτικού ωραρίου του εφόσον το επιτρέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου. Έχει επίσης την δυνατότητα για μία (1) ώρα υπερωρία και μία (1) ώρα συμπλήρωση.

ii. Κάθε πρόγραμμα μπορεί και είναι επιθυμητό να υποστηρίζεται από ομάδα (1-4) εκπαιδευτικών, στους οποίους θα χορηγείται βεβαίωση συμμετοχής κατά την ολοκλήρωσή του, από τον Διευθυντή και τον Υπεύθυνο της Διεύθυνσης.

iii. Σημειώνεται ότι οι υπερωρίες των Σχολικών Δραστηριοτήτων εντάσσονται στο συνολικό θεσμικό πλαίσιο των υπερωριών για τους εκπαιδευτικούς και δεν βαρύνουν τον ΚΑΕ 5274, καθότι τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων αποτελούν, με βάση τον Ν1566/85, τμήμα του αναλυτικού προγράμματος των σχολείων.



Οι Διευθυντές – Διευθύντριες, των Σχολικών Μονάδων, οι Διευθύνσεις Α/θμιας – Β/θμιας Εκπαίδευσης, καθώς επίσης και οι Υπεύθυνοι των Σχολικών Δραστηριοτήτων οφείλουν να διευκολύνουν και να υποστηρίζουν τους εκπαιδευτικούς που αναλαμβάνουν προγράμματα αναφορικά με ζητήματα υποδομών και εργαλείων χρήσιμων για το πρόγραμμα.

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς για όλες τις δραστηριότητες μπορεί να διατεθεί ένα διήμερο προκειμένου να γίνει παρουσίαση των προγραμμάτων (γιορτές μαθητικής δημιουργίας).





1.5. Συνεργασίες με άλλους φορείς

Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων μπορούν να υλοποιηθούν σύμφωνα με τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις και διαδικασίες στο πλαίσιο οποιουδήποτε προγράμματος εγκεκριμένης συνεργασίας του ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ Δ.Β.Μ.Θ. με άλλους κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, δημόσιους οργανισμούς, φορείς τοπικής ή νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, ΑΕΙ, ΤΕΙ κ. ά. , (βλ. και Γ7/47587/16-5-2003), καθώς επίσης και στο πλαίσιο υλοποίησης πρότυπων προγραμμάτων ή διεθνών συνεργασιών. Για οποιαδήποτε συνεργασία με φορείς ή φυσικά πρόσωπα μέσα στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, θα πρέπει να υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή κάθε σχολικής μονάδας.

1.6. Προθεσμία υποβολής Προγραμμάτων

Τα σχέδια προγραμμάτων πρέπει να υποβληθούν μέχρι την Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2010, στην τοπική Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες έγκρισης των υποβληθέντων σχεδίων προγραμμάτων μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2010. Οι Υπερωρίες λαμβάνονται υπόψη τρεις εβδομάδες πριν από την ημερομηνία έγκρισης των προγραμμάτων (λαμβάνοντας υπόψη και τον χρόνο προετοιμασίας ).

Ειδικότερα για το πρόγραμμα eTwinning, οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών θα γίνουν ηλεκτρονικά βάσει της διαδικασίας η οποία θα αναρτηθεί στον ιστότοπο www.etwinning.gr και η προθεσμία ηλεκτρονικής υποβολής σχεδίων προγραμμάτων θα λήξει μία εβδομάδα νωρίτερα, δηλαδή στις 9 Νοεμβρίου 2010. Οι πρεσβευτές της δράσης eTwinning θα αποστείλουν συγκεντρωτικά τις σχετικές αιτήσεις με τα απαραίτητα έγγραφα στις αρμόδιες Επιτροπές Σχολικών Δραστηριοτήτων, μέχρι τις 16 Νοεμβρίου 2010.

1.7. Το πλαίσιο αναφοράς της Εκπαίδευσης για την Αειφορία και οι Σχολικές Δραστηριότητες



Θεματικό έτος 2010 – 11: Ανθρώπινα Δικαιώματα



Υπενθυμίζουμε ότι τα κείμενα και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της UNESCO για τις σύγχρονες κατευθύνσεις της εκπαίδευσης, αναφέρονται στον κρίσιμο ρόλο της στην διαμόρφωση της έννοιας και του περιεχομένου της Αειφόρου Ανάπτυξης (η διευρυμένη έννοια του περιβάλλοντος που πέρα από το αναντικατάστατο οικολογικό απόθεμα, σε μία συνολική θεώρηση οποιουδήποτε θέματος περιλαμβάνει και το κοινωνικό, οικονομικό και πολιτιστικό απόθεμα).

Σύμφωνα με την UNESCO, τα έτη 2005-2014 έχουν οριστεί ως η «Δεκαετία της εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη» . Σύμφωνα και με τη 78506/Γ7/3-07-2009 « Το πλαίσιο Αναφοράς της εκπαίδευσης για τη Αειφορία και οι Σχολικές δραστηριότητες», το έτος 2011 είναι αφιερωμένο στην εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Μπορούν λοιπόν τα σχολεία με την καθοδήγηση των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων να λάβουν υπόψη και την διάσταση αυτή στα φετινά τους προγράμματα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στις ιστοσελίδες που ακολουθούν, περιέχονται αφενός η Διακήρυξη της Χιλιετίας του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών και βοηθητικό υλικό, ώστε να αντλήσουν οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν, ιδέες για να εντάξουν στα προγράμματά τους την εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. (Σε οποιοδήποτε διαθεματικό πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων μπορεί να εξεταστούν όψεις που αφορούν και τα δικαιώματα αλλά και τη σύνδεσή τους με την αντίστοιχη ατομική και συλλογική ευθύνη. Ενδεικτικές θεματικές είναι τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στο καθαρό περιβάλλον, στην υγεία, στον πολιτισμό, στην εργασία, στην οικογένεια, στην ποιότητα ζωής , τα δικαιώματα των παιδιών κ.ά).

Η Διακήρυξη της Χιλιετίας : http://www.unric.org/el/human-rights-greek

Η έκδοση: «Ρατσισμός και ΜΜΕ» του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ,

http://www.amnesty.org.gr/how-to-start-a-training-program-for-human-rights-in-my-class, http://ideomosaiko.blogspot.com (από έρευνα για τον ευρωπαϊκό χάρτη των θεμελιωδών δικαιωμάτων στα σχολεία της χώρας),

http://nipiagogoi.gr/anthropina-dikaiomata.pdf.



2. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

2.1.ΤΜΗΜΑ Α΄ ΣΕΠ : Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας



Α. Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι μια διαδικασία, που σκοπό έχει να βοηθήσει τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν τις κλίσεις και να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους, ώστε να μπορούν οι ίδιοι να διαχειρίζονται τα θέματα της προσωπικής και επαγγελματικής τους ανάπτυξης.

Για το σκοπό αυτό, ιδρύθηκαν σε όλους τους νομούς της χώρας 79 Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ), που εξυπηρετούν μαθητές, νέους έως 25 ετών, γονείς – κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς και 570 Γραφεία Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού – ΓΡΑΣΕΠ, που λειτουργούν σε Γυμνάσια και Λύκεια σε όλη τη χώρα.

Ο ρόλος τόσο των ΚΕΣΥΠ όσο και των Γραφείων ΣΕΠ είναι η παροχή: α) συμβουλευτικής στήριξης στους μαθητές, γονείς και καθηγητές σχετικά με θέματα σταδιοδρομίας (Εκπαιδευτικής, Επαγγελματικής και Κοινωνικής) και β) έγκυρης πληροφόρησης.

Ειδικότερα, τα ΚΕΣΥΠ συντονίζουν την εφαρμογή του ΣΕΠ στα σχολεία του νομού της αρμοδιότητάς τους, στηρίζουν τα Γραφεία ΣΕΠ και παρακολουθούν το έργο τους. Επιπλέον, συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς που εφαρμόζουν το θεσμό του ΣΕΠ και παρέχουν συμβουλευτική στήριξη σε νέους μέχρι 25 ετών και γονείς σε θέματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Τέλος, οργανώνουν δραστηριότητες σχετικές με τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό, καθώς και επιμορφωτικά σεμινάρια για τους καθηγητές ΣΕΠ και συνεργάζονται με φορείς της σχολικής κοινότητας και κοινωνικούς εταίρους (οικονομικούς, εκπαιδευτικούς, πολιτιστικούς φορείς κ.α.).

Β. Ο θεσμός του Επαγγελματικού Προσανατολισμού εφαρμόζεται τόσο στην τάξη, στο πλαίσιο των ωρολογίων προγραμμάτων της Γ' τάξης Γυμνασίου και της Α' τάξης Γενικού Λυκείου όσο και στο πλαίσιο υλοποίησης προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας.

Οι Σύμβουλοι ΣΕΠ και οι Ειδικοί Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης που υπηρετούν στα ΚΕΣΥΠ και στα ΓΡΑΣΕΠ της χώρας, μπορούν να ενημερώσουν και να υποστηρίξουν τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς και γενικότερα να συνεργαστούν τόσο στο στάδιο του σχεδιασμού όσο και σε αυτό της υλοποίησης προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας.

Στη φάση του σχεδιασμού των προγραμμάτων αυτών, πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα ενημέρωσης των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών από τα αρχεία παλαιότερων προγραμμάτων, που τηρούν τα ΚΕΣΥΠ και τα ΓΡΑΣΕΠ, ώστε να διευκολύνεται η επαφή των ενδιαφερομένων με εκπαιδευτικούς που έχουν εμπειρία υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων. Παράλληλα μπορούν οι Υπεύθυνοι των Γραφείων ΣΕΠ να ενημερώσουν σχετικά με την υλοποίηση προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Δ.Ε. της σχολικής μονάδας στην οποία ανήκει το Γραφείο ΣΕΠ ή τους Συλλόγους Καθηγητών παρακείμενης/ων σχολικών μονάδων, όπου ο Υπεύθυνος του Γραφείου ΣΕΠ προωθεί το θεσμό του ΣΕΠ στην τάξη.

Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να υλοποιήσουν πρόγραμμα Αγωγής Σταδιοδρομίας, υποβάλουν στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όπου ανήκουν, το επισυναπτόμενο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2 (σχέδιο υποβολής προγράμματος), αφού ενημερώσουν ανάλογα το ΚΕΣΥΠ της περιοχής τους ή το ΓΡΑΣΕΠ του. Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του εγκεκριμένου προγράμματος, η παιδαγωγική ομάδα (εκπαιδευτικοί ή και οι μαθητές) μπορεί να συνεργαστεί και με φορείς του χώρου της εκπαίδευσης, απασχόλησης, πρόνοιας, τοπικής αυτοδιοίκησης κ.ά. και να πραγματοποιήσει επισκέψεις, ενημερωτικές συναντήσεις, τηλεφωνικές, γραπτές και διαδικτυακές επικοινωνίες, μικρές έρευνες πεδίου, συνεντεύξεις, μικρά project, και ό,τι άλλο κριθεί απαραίτητο και ωφέλιμο για την αποτελεσματικότητά του.

H παρουσίαση των υλοποιημένων προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας μπορεί να γίνει είτε αυτόνομα στο πλαίσιο των γενικότερων εκδηλώσεων του σχολείου, είτε να συμπεριληφθεί στις δραστηριότητες των «Ημερών Σταδιοδρομίας», σύμφωνα με την με αριθμ. πρωτ. Γ2/5088/1-10-01 Υ.Α. «Οργάνωση Εκδηλώσεων με θέμα “Ημέρες Σταδιοδρομίας” στις σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».

Μετά την έγκριση των προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας, ενημερώνονται από την επιτροπή και μέσω της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τα αρμόδια ΚΕΣΥΠ, τα οποία και διατηρούν Αρχείο Υλοποίησης Προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας, για τα σχολεία αρμοδιότητάς τους. Στη συνέχεια τα ΚΕΣΥΠ αποστέλλουν στη Δ/νση Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων, Τμήμα Α΄ ΣΕΠ, πίνακα των εγκεκριμένων προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας ταχυδρομικά και ηλεκτρονικά στο e-mail sep@ypepth.gr.



2.2. ΤΜΗΜΑ Β΄ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (Α.Υ. & Π.Α)



Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και η Αγωγή και Προαγωγή της Υγείας, όπως αυτές ορίζονται από τα σχετικά κείμενα της Ευρωπαϊκής Ένωσης της UNESCO και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, απαιτούν επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχετικών σχολικών δράσεων προς την κατεύθυνση της δημιουργίας υγιών ατόμων που αναπτύσσονται σε υγιή φυσικά και κοινωνικά περιβάλλοντα τα οποία ενδιαφέρονται να κατανοήσουν καλύτερα και να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την βελτίωσή τους.



2.2.1. Δράσεις Αγωγής Υγείας & Περιβαλλοντικής Αγωγής



• Προγράμματα Α.Υ. & Π.Α. δίμηνης έως εξάμηνης διάρκειας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση χρηματοδοτούμενα από εθνικούς πόρους.

• Προγράμματα μονοήμερα έως τετραήμερα Περιβαλλοντικής Αγωγής που υλοποιούνται στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της χώρας.

• Θεματικά Δίκτυα Α.Υ. και Π.Α. (τοπικά, περιφερειακά, εθνικά και διεθνή).

• Πρόγραμμα Α.Υ. και Π.Α καθώς και λειτουργία Θεματικών Δικτύων μπορούν να υλοποιηθούν και στο πλαίσιο εγκεκριμένης συνεργασίας του ΥΠ.ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΔΒΜΘ με άλλους κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, φορείς νομαρχιακής ή τοπικής αυτοδιοίκησης, Α.Ε.Ι., ερευνητικά κέντρα κ.λπ., οι οποίοι μπορούν με τα δικά τους μέσα να στηρίξουν το έργο των εκπαιδευτικών και των σχολείων.



2.2.2. Μορφή Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων Α.Υ. & Π.Α



Υπενθυμίζουμε ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα– σχολική δραστηριότητα διαφοροποιείται από τη συμβατική διδασκαλία, αφού δεν αναφέρεται σε εύρος γνωστικού κλάδου. Το πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων δεν αποτελεί τυπικό μάθημα και διακρίνεται ως προς τον θεματικό - περιορισμένο χαρακτήρα του γνωστικού αντικειμένου, ως προς την ομαδοσυνεργατική μέθοδο εργασίας και ως προς τη δομή, καθότι περιλαμβάνει μελέτη πεδίου και εργαστήρια θεματικών δραστηριοτήτων.

Τα εργαστήρια θεματικών δραστηριοτήτων και οι μελέτες πεδίου αποτελούν οργανικά μέρη των προγραμμάτων και δεν αποτελούν ψυχαγωγικά διαλείμματα ή απλούς περιπάτους, αλλά συγκροτημένες δράσεις παιδαγωγικού χαρακτήρα που με διαφορετική προσέγγιση κεφαλαιοποιούν τους βασικούς άξονες – στόχους του κάθε προγράμματος.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν θεωρούνται ως αυτοτελή προγράμματα Περιβαλλοντικής Αγωγής (Π.Α.) ή Αγωγής Υγείας (Α.Υ.), ούτε χρηματοδοτούνται ως τέτοια οι τριήμερες περιβαλλοντικές εκδρομές, οι επισκέψεις στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, οι ημέρες τοπικών δράσεων, όπως καθαρισμός παραλιών, δενδροφυτεύσεις, ημέρα αιμοδοσίας, συμμετοχή σε εκδηλώσεις φορέων κ.λπ. Όλες αυτές οι χρήσιμες δραστηριότητες μπορούν να εγκρίνονται ή να χρηματοδοτούνται μόνο αν αποτελούν μικρό τμήμα ενός κανονικού πολύμηνου παιδαγωγικού προγράμματος .

2.2.3. Υποστήριξη Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων



Το ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ Δ.Β.Μ.Θ. για να στηρίξει το έργο των εκπαιδευτικών στο σχολείο, είναι γνωστό πως έχει θεσμοθετήσει θέση Υπευθύνων Π.Ε. & Α.Υ. σε κάθε τοπική Δ/νση και έχει ιδρύσει Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) και Συμβουλευτικούς Σταθμούς Νέων (Σ.Σ.Ν)., που καλύπτουν όλη την επικράτεια.

Οι Υπεύθυνοι Α.Υ. και Π.Α. παρακολουθούν και υποστηρίζουν τα αντίστοιχα προγράμματα των σχολικών μονάδων της Δ/νσής τους:

• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς και τους Δ/ντές σχολικών μονάδων για τις δυνατότητες υλοποίησης προγραμμάτων σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο

• λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές: επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες και οργανώνουν συναντήσεις ομάδων εκπαιδευτικών με σκοπό την ενημέρωση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα βιβλιογραφίας, μεθοδολογίας αλλά και για την μετάδοση / διάχυση των πληροφοριών και γνώσεων από τα κάθε είδους επιμορφωτικά σεμινάρια και συναντήσεις στα οποία συμμετέχουν οι ίδιοι

• βοηθούν τους εκπαιδευτικούς στον σχεδιασμό του προγράμματος, ενθαρρύνοντας καινοτόμες προσεγγίσεις

• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς για επιστημονικές συναντήσεις, σεμινάρια, ημερίδες κ.ά. των τομέων ευθύνης τους

• συντονίζουν δράσεις παρουσίασης/ εκδηλώσεις παρουσιάσεων εργασιών των σχολείων της Δ/νσης στο τέλος της σχολικής χρονιάς

• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς για τις δυνατότητες συνεργασιών με τα Κ.Π.Ε. και τους Σ.Σ.Ν. της περιφερειακής Δ/νσης στην οποία ανήκουν, όπως και για τις δυνατότητες παρακολούθησης εκπαιδευτικού προγράμματος σε άλλα Κ.Π.Ε.

• οργανώνουν σεμινάρια – ημερίδες και επιμορφώνουν τους εκπαιδευτικούς με την έγκριση του Τμήματος Β΄ ΑΥ & ΠΑ της Διεύθυνσης ΣΕΠΕΔ του ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ Δ.Β.Μ.Θ.

• οργανώνουν το πρόγραμμα επισκέψεών τους σε όλα τα σχολεία ευθύνης τους για ενημέρωση των δραστηριοτήτων τους, που προτρέπουν τους Εκπαιδευτικούς και τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων να συνεργαστούν για την εξάπλωση των προγραμμάτων τους.

(Οι επισκέψεις θα πρέπει να αποδεικνύονται με αντικειμενικό τρόπο, εφόσον ζητηθεί τόσο από τους Διευθυντές Εκπ/σης όσο και από το ΥΠ.ΠΑΙΔΕΙΑΣ Δ.Β.Μ.Θ.).

2.2.4. Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ)



Τα ΚΠΕ, τα οποία παρέχουν εκπαιδευτικά προγράμματα μιας (1) έως τεσσάρων (4) ημερών σε μαθητικές ομάδες, οργανώνουν επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς, παράγουν εκπαιδευτικό υλικό, αναπτύσσουν θεματικά δίκτυα σχολείων, τοπικές και διεθνείς συνεργασίες. Η συμμετοχή των περιβαλλοντικών ομάδων και των εκπαιδευτικών των σχολείων στα προγράμματά τους γίνεται σε συνεργασία με τους Υπευθύνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Δ/νσεων.

Τα ΚΠΕ έχουν ιδρύσει και λειτουργούν Εθνικά Θεματικά Δίκτυα σε έκαστο των οποίων μπορούν να συμμετάσχουν σχολικές μονάδες.

Σημειώνεται ότι κάθε περιβαλλοντική ομάδα μπορεί να επισκεφθεί κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς μέχρι 2 ΚΠΕ και ότι ο Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης πρέπει να φροντίσει για την τήρηση αυτού του όρου.

2.2.5. Οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων (Σ.Σ.Ν.)



Το ΥΠ.ΠΑΙΔΕΙΑΣ Δ.Β.Μ.Θ. έχει ιδρύσει δίκτυο από Σ.Σ.Ν. σε όλες τις Δ/νσεις της χώρας. Υπενθυμίζουμε ότι έργο των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων είναι :

• η ενημέρωση και η κάλυψη των ψυχοκοινωνικών αναγκών των σχολικών μονάδων, μέσω και της συνεργασίας, όταν είναι αναγκαία, με άλλους δημόσιους φορείς υπηρεσιών ψυχικής υγείας

• η ενημέρωση και η Συμβουλευτική Γονέων και η προληπτική παρέμβαση στο πλαίσιο στήριξης της οικογένειας, η δημιουργία ομάδων γονέων

• η εποπτεία των δραστηριοτήτων που υλοποιούνται στα σχολεία, εκ μέρους διαφόρων κοινωνικών φορέων μετά από σχετική άδεια του ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΔΒΜΘ

• η εφαρμογή προγραμμάτων προαγωγής της ψυχικής υγείας για τους μαθητές

• η ενημέρωση, η υποστήριξη και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών

• η οργάνωση σεμιναρίων και ημερίδων, η συνεργασία με φορείς εκτός ΥΠ.ΠΑΙΔΕΑΣ Δ.Β.Μ.Θ. μετά από ενημέρωση της αρμόδιας Διεύθυνσης

• η ευαισθητοποίηση της ευρύτερης κοινότητας σε θέματα ψυχικής υγείας.





2.3. ΤΜΗΜΑ Δ΄ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ



2.3.1 Πολιτιστικά Προγράμματα

Τα πολιτιστικά προγράμματα ως Σχολικές Δραστηριότητες στοχεύουν στην διεύρυνση των γνώσεων και την καλλιέργεια της αισθητικής μέσα από την έρευνα, την μελέτη και την ενασχόληση με θέματα σχετικά με την Τέχνη και τον Πολιτισμό.

Σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος

α. Επιλογή θέματος και υποθεμάτων

β. Καθορισμός γενικού σκοπού και επιμέρους στόχων

γ. Συνεργασίες- χωρισμός σε ομάδες

Στάδια υλοποίησης

• Έρευνα για την συλλογή του υλικού

• Μελέτη και ερμηνεία του υλικού, εξαγωγή συμπερασμάτων

• Παραγωγή και παρουσίαση έργου

Συνεργασία με φορείς και άτομα

Πολιτιστικοί σύλλογοι, Μουσεία, Δήμος, Νομαρχία, Κάτοικοι, Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων, Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κλπ.

Πεδία σύνδεσης με το Αναλυτικό Πρόγραμμα

Γλώσσα, Νεοελληνικά Κείμενα, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία , Ιστορία , Μουσική, Καλλιτεχνικά, Η/Υ, Ξένες γλώσσες, Θρησκευτικά, Μαθηματικά , Φυσική- Χημεία, Γεωγραφία, Οικιακή Οικονομία και Φυσική Αγωγή κλπ.

2.3.2 Υποστήριξη των Πολιτιστικών Προγραμμάτων

Το ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ Δ.Β.Μ.Θ για να στηρίξει το έργο των εκπαιδευτικών στο σχολείο, έχει θεσμοθετήσει την θέση του Υπευθύνου Πολιτιστικών Θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων σε κάθε τοπική Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι Υπεύθυνοι Πολιτιστικών Θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους:

• επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες

• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς και τους Διευθυντές για τις δυνατότητες υλοποίησης προγραμμάτων σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο

• συμβάλλουν στον σχεδιασμό των προγραμμάτων

• προτείνουν θεματολογία πολιτιστικών προγραμμάτων

• εμψυχώνουν και στηρίζουν τους μαθητές στην διαδικασία ανακάλυψης της γνώσης μέσα από την έρευνα, την ανάλυση-σύνθεση των δεδομένων και την βιωματική προσέγγιση

• παρακολουθούν τα πολιτιστικά προγράμματα των σχολικών μονάδων της Διεύθυνσης στην οποία ανήκουν

• οργανώνουν εκδήλωση με την λήξη του σχολικού έτους, στην οποία παρουσιάζονται τα προγράμματα των σχολείων της Διεύθυνσης

• διοργανώνουν επιμορφωτικές ημερίδες, σεμινάρια, επισκέψεις, εργαστήρια έκφρασης και δημιουργίας για εκπαιδευτικούς με την έγκριση του Τμήματος Δ΄ Αισθητικής Αγωγής της Δ/νσης ΣΕΠΕΔ.

Παράλληλα οι Πολιτιστικοί Υπεύθυνοι οργανώνουν συναντήσεις ομάδων εκπαιδευτικών με σκοπό την ενημέρωσή τους σε ζητήματα βιβλιογραφίας, μεθοδολογίας αλλά και την μεταβίβαση / διάχυση των πληροφοριών και γνώσεων από τα κάθε είδους επιμορφωτικά σεμινάρια και συνέδρια, στα οποία συμμετέχουν οι ίδιοι.

Το Πολιτιστικό πρόγραμμα:

• Δεν είναι προσωπική υπόθεση του εκπαιδευτικού

• Είναι συλλογική ευθύνη, συμμετοχή και αλληλεπίδραση των μαθητών

• Είναι μαθητοκεντρική και ομαδοσυνεργατική γνώση

• Συνεισφέρει στο Δημοκρατικό σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία και τον πολιτισμό

Η επιτυχία του πολιτιστικού προγράμματος διασφαλίζεται από την:

• επιλογή του θέματος

• στοχοθεσία

• μεθοδολογία

• διαδικασία της αξιολόγησης

Επιλογή μεθοδολογίας

• Το σχολείο εργαστήρι ζωής

• Η μέθοδος project:

α. οργανωμένη συλλογική δραστηριότητα

β. ελεύθερη επιλογή θέματος

γ. καθορισμένο σχέδιο

δ. σύνδεση με αναλυτικό πρόγραμμα – διαθεματικότητα





2.4. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ E TWINNING

Το «eTwinning», η καινοτόμος δράση με επίσημη έναρξη τον Ιανουάριο του 2005, η οποία για τα έτη 2004-2006 αποτέλεσε τη βασική δράση του προγράμματος eLearning και πλέον εντάσσεται στο Πρόγραμμα για τη Διά Βίου Μάθηση (2007-2013 - Απόφαση αρ. 1720/2006/EC 1 της 15 Νοεμβρίου 2006), αφορά ηλεκτρονικές αδελφοποιήσεις σχολείων από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες μέσω του Διαδικτύου. Πλούσιο πληροφοριακό υλικό για τη διάδοση της δράσης στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα υπάρχει στον ελληνικό ιστότοπο http://www.etwinning.gr. Για περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με την υλοποίηση eTwinning συνεργασιών, επικοινωνείτε στο τηλέφωνο 801-11-38946. Η κεντρική ευρωπαϊκή πύλη μέσω της οποίας υλοποιούνται οι συνεργασίες, βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.etwinning.net.

Από την έναρξη της δράσης έχουν εγγραφεί περισσότερα από είκοσι οκτώ χιλιάδες σχολεία από 28 Ευρωπαϊκά κράτη. Σε αυτό συνέβαλε σημαντικά (πέραν της καινοτομίας που προσφέρει η ιδέα της ηλεκτρονικής αδελφοποίησης σχολείων) η απλότητα της όλης διαδικασίας και η αμεσότητα της δράσης.

Τονίζουμε τη συμπληρωματικότητα του eTwinning με τα υπόλοιπα σχολικά προγράμματα (Περιβαλλοντική Αγωγή, Αγωγή Υγείας, Αγωγή σταδιοδρομίας κ.ά.). Ειδικότερα, το eTwinning είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί ως μέσο ανάδειξης της εργασίας των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών με τα προαναφερθέντα προγράμματα, εκτός των ορίων της χώρας μας. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συνδυάσουν κάποιο άλλο πρόγραμμα με το eTwinning, να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία που τους παρέχονται από τη δικτυακή πύλη του eTwinning, να συνεργαστούν με συναδέλφους τους στην Ε.Ε., αλλά και να δηλώσουν συμμετοχή στους Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς eTwinning που διεξάγονται κάθε χρόνο.

Με βάση τα παραπάνω, για την Ευρωπαϊκή δράση eTwinning, το πλαίσιο λειτουργίας δίνει στους εκπαιδευτικούς τις παρακάτω δυνατότητες συμμετοχής:

α) Ο εκπαιδευτικός δημιουργεί eTwinning συνεργασία όποτε αυτός κρίνει, με διάρκεια η οποία συμφωνείται με το αδελφοποιημένο σχολείο και ουσιαστικά δεν έχει πάνω ή κάτω όριο. Οι υποχρεώσεις του εκπαιδευτικού είναι αυτές που οριοθετούνται από την ιδιότητα του παιδαγωγού, το πλαίσιο της καλής συνεργασίας με τον Ευρωπαίο συνάδελφό του, τους κανονισμούς λειτουργίας της δράσης, όπως αυτοί αναφέρονται στο www.etwinning.net, καθώς και από την Απόφαση αρ. 1720/2006/EC 1 της 15 Νοεμβρίου 2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου, σχετικά με τη Διά Βίου Μάθηση.

Σε αυτή την περίπτωση ο εκπαιδευτικός δεν δικαιούται συμπλήρωση ωραρίου αλλά ούτε και υπερωρίες, αν έχει ήδη συμπληρωμένο ωράριο.

Τέλος, δεν έχει την υποχρέωση να παραδώσει ή να παρουσιάσει οποιοδήποτε έργο έχει δημιουργηθεί κατά τη διάρκεια της συνεργασίας, αλλά έχει κάθε δικαίωμα να συμμετάσχει στους διαγωνισμούς για τα εθνικά και ευρωπαϊκά βραβεία eTwinning.

β) Ο εκπαιδευτικός, για να τεκμηριώσει δικαίωμα συμπλήρωσης ωραρίου ή υπερωριακής απασχόλησης, ακολουθεί τη διαδικασία η οποία έχει προδιαγραφεί και για τα υπόλοιπα προγράμματα της και έχει τις υποχρεώσεις που προαναφέρθηκαν.

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς εγκρίνεται η συμμετοχή του εκπαιδευτικού σε eTwinning πρόγραμμα από τον Διευθυντή και τον σύλλογο διδασκόντων της σχολικής μονάδας και στη συνέχεια υποβάλλεται ηλεκτρονικά (η φόρμα υποβολής και οι σχετικές οδηγίες θα αναρτηθούν εγκαίρως στον επίσημο ελληνικό ιστότοπο της δράσης www.etwinning.gr), προκειμένου οι περιφερειακοί πρεσβευτές του eTwinning να εισηγηθούν για την έγκρισή του από την Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων που λειτουργεί σε κάθε Διεύθυνση.

Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να καταγράφουν την πορεία του έργου τους με τη βοήθεια του εργαλείου ‘Κάρτα Προόδου’ περιοδικά σε διμηνιαία βάση. Στο τέλος του σχολικού έτους, ο εκπαιδευτικός οφείλει να υποβάλει αίτηση ώστε να αξιολογηθεί για την Ετικέτα Ποιότητας. Η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης μπορεί να ζητήσει από τον εκπαιδευτικό αναφορά για την πορεία του έργου του.



2.5. ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»

Σύμφωνα με την Απόφαση αριθ. 1720/2006/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Νοεμβρίου 2006, τέθηκε σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2007 και για μια επταετία το ευρωπαϊκό πρόγραμμα δράσης στον τομέα της Δια Βίου Μάθησης. Η δράση Comenius του προγράμματος «Δια Βίου Μάθηση» απευθύνεται στη σχολική εκπαίδευση. Επιπλέον, τα Επαγγελματικά Λύκεια και οι Επαγγελματικές Σχολές μπορούν να συμμετάσχουν και στη δράση Leonardo Da Vinci, που αφορά στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Συγκεκριμένα:

• Η δράση Comenius αποσκοπεί στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής διάστασης της εκπαίδευσης και στη βελτίωση της ποιότητάς της µέσω της ενθάρρυνσης της διακρατικής συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Στο πλαίσιο της δράσης αυτής, τα σχολεία μπορούν να χρηματοδοτηθούν για τη δημιουργία σχολικών συμπράξεων (διμερών & πολυμερών) και την κινητικότητα μαθητών και εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο υλοποίησης της σύμπραξης. Για την προετοιμασία μιας σύμπραξης υπάρχει η δυνατότητα πραγματοποίησης προπαρασκευαστικής επίσκεψης, η οποία μπορεί να χρηματοδοτηθεί κατόπιν αίτησης κι έγκρισης.

Επίσης, τα σχολεία μπορούν να υποβάλουν αίτηση για να φιλοξενήσουν στο ίδρυμά τους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς από το εξωτερικό ως βοηθούς (η δράση αυτή δεν χρηματοδοτείται).

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επωφεληθούν από τη δράση ατομικής κατάρτισης και να λάβουν χρηματοδότηση για την παρακολούθηση σεμιναρίου στο εξωτερικό.

• Η δράση Leonardo da Vinci στοχεύει στη διεύρυνση της ευρωπαϊκής συνεργασίας στον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης και στην υποστήριξη των συμμετεχόντων σε δραστηριότητες κατάρτισης για την απόκτηση και τη χρήση γνώσεων, δεξιοτήτων και προσόντων που διευκολύνουν την προσωπική εξέλιξη και τη συμμετοχή στην αγορά εργασίας.

Στο πλαίσιο της δράσης της κινητικότητας του Leonardo Da Vinci, τα Επαγγελματικά Λύκεια και οι Επαγγελματικές Σχολές μπορούν να υποβάλουν πρόταση για χρηματοδότηση για τοποθέτηση των μαθητών τους σε ιδρύματα επαγγελματικής κατάρτισης ή σε επιχειρήσεις του εξωτερικού.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες στην ιστοσελίδα της Εθνικής Μονάδας Συντονισμού του προγράμματος, που είναι το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.), http://www.iky.gr, στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας www.ypepth.gr (προσεχώς www.minedu.gov.gr) και στην επίσημη ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme/doc78_en.htm.

Οι μετακινήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών στο εξωτερικό που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο υλοποίησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και δραστηριοτήτων, εγκρίνονται από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 45784/ΙΑ/07-05-2007 υπουργική απόφαση.

Οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν στην παιδαγωγική ομάδα υλοποίησης ευρωπαϊκού προγράμματος Comenius ή Leonardo da Vinci, μπορούν να κάνουν χρήση του μειωμένου ωραρίου που προβλέπεται από την υπουργική απόφαση Γ2/4867/28-8-1992 για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Γ1/377/865/18-9-92 για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

3. ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Η Ενδεικτική θεματολογία των προγραμμάτων δεν αλλάζει.



Παρακαλούμε τις τοπικές διευθύνσεις εκπαίδευσης να προωθήσουν άμεσα αυτή την εγκύκλιο σε όλα τα σχολεία της περιοχής τους και να λάβουν ενυπόγραφα γνώση όλοι οι εκπαιδευτικοί μέχρι 8 Οκτωβρίου 2010.





Ο ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ



ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ

Εσωτερική Διανομή:

-Γραφείο Ειδικού Γραμματέα Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης

-Δ/νση ΣΕΠΕΔ

• Τμήμα Α΄ ΣΕΠ

• Τμήμα Β΄ Αγωγής Υγείας & Περιβαλλοντικής Αγωγής

• Τμήμα Δ΄ Αισθητικής Αγωγής

-Γραφείο για την Κοινωνία της Πληροφορίας



-Δ/νση Ευρωπαϊκής Ένωσης, τμήμα Β’ Προγραμμάτων



-Δ/νση Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

-Δ/νση Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης





Παράρτημα 1

ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Για το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Σταδιοδρομίας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Θεμάτων), ισχύει η βασική Υπουργική Απόφαση Γ2/4867/28-8-1992, (ΦΕΚ 629 τ. Β/ 23-10-1992), στην οποία για πρώτη φορά ορίζονται ο θεσμός, οι κατηγορίες, το περιεχόμενο και ο τρόπος υλοποίησης των Σχολικών Δραστηριοτήτων.

Για τα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Θεμάτων, ισχύουν επίσης:

1. Η Υ.Α. Φ.12.1/545/85812/Γ1/31.08.2005, (ΦΕΚ 1280 τ. Β/ 13-9-2005), με θέμα «Γενίκευση εφαρμογής του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης στην Α/θμια Εκπαίδευση»

2. Η Υ.Α.Φ.12/773/77094/Γ1/28-07-2006, (ΦΕΚ 1139τ.Β/ 23-8-2006), με θέμα «Αναμόρφωση των Ωρολογίων Προγραμμάτων στο Δημοτικό Σχολείο»

3. Η Υ.Α. Φ12/668/67296/Γ1/10-6-2010, με θέμα «Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου σχολικού έτους 2010-2011»

4. Η Υ.Α. Φ.12/620/61531/Γ1/31-5-2010 με θέμα «Ωρολόγια προγράμματα Δημοτικών Σχολείων με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα»

5. Η Υ.Α. Φ 484 /62 /Γ2 /4877, (ΦΕΚ 797 τ. Β/ 20-12-1990), με θέμα «Ανάθεση διδασκαλίας- Ωριαία αντιμισθία - Συμπλήρωση υποχρεωτικού ωραρίου»

6. Η Υ.Α. Γ1/377/865, (ΦΕΚ 577/23-9-1992), με θέμα «Ένταξη των Σχολικών Δραστηριοτήτων στην Α/θμια Εκπαίδευση»

7. Το Π.Δ. 35 (ΦΕΚ 11 τ.Α’ /4-2- 1991) με θέμα «Διδασκαλία Προαιρετικών μαθημάτων στα Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια και άλλες Σχολικές Μονάδες Β/θμιας Εκπαίδευσης».

8. Η Υ.Α. 64903/Γ7/7-6-2010 με θέμα «Παράταση θητείας των Υπευθύνων Σχολικών δραστηριοτήτων»



Ειδικότερα, για τις Σχολικές Δραστηριότητες κατά τομέα, ισχύει το παρακάτω θεσμικό πλαίσιο: 1.1. Αγωγή Σταδιοδρομίας

1. Η Υ.Α. Γ2/4867/28-8-1992 (ΦΕΚ 629 τ. Β’/ 23-10-1002), με θέμα «Σχολικές Δραστηριότητες»

2. Η Υ.Α. Γ2/455/7-2-2000 (ΦΕΚ 161 τ.Β΄/16-2-2000), η οποία ορίζει την Αγωγή Σταδιοδρομίας ως διακριτή κατηγορία Σχολικών Δραστηριοτήτων και συμπληρώνει την βασική Υ.Α. Γ2/4867/28-8-1992.

3. Η Υ.Α. Γ2/5088/1-10-01 (ΦΕΚ 1341 τ. Β’/16-10-2001), με θέμα «Οργάνωση Εκδηλώσεων με θέμα “Ημέρες Σταδιοδρομίας” στις σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».

1.2. Αγωγή Υγείας και Περιβαλλοντική Αγωγή

α. Αγωγή Υγείας

1. Ρύθμιση Σχολικών Δραστηριοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Υ.Α. Γ1/377/865//18-9-1992, ΦΕΚ 577/Β/23-9-1992.

2. Ρύθμιση Σχολικών Δραστηριοτήτων Δ.Ε. Υ.Α. Γ2/4867/28-8-1992, ΦΕΚ 629/Β/23-101992.

3. Ν. 2817 άρθρο 7 παράγραφος 6 και 7, άρθρο 8 παράγραφος 14, ΦΕΚ 78/Α/14-3-2000.

4. Αγωγή του Καταναλωτή στις Σχολικές Δραστηριότητες Υ.Α. Γ2/7668/18-12-1997, ΦΕΚ 1153/Β/29-12-1997.

5. Κυκλοφοριακή Αγωγή στα Σχολεία Υ.Α. Γ2/90230/5-9-2002, ΦΕΚ 1211/Β/18/9/2002.



Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων (ΣΣΝ)

1. Συγκρότηση και λειτουργία ΣΣΝ Ν. 1894/1990, ΦΕΚ110/Α/27-8-90

2. Ίδρυση, Οργάνωση & Λειτουργία ΣΣΝ Υ.Α. Γ2 806/12-2-93, ΦΕΚ 134/Β/5-3-1993.

3. Έκτακτη έναρξη λειτουργίας (σεισμός Αττικής) ΣΣΝ Λεκανοπεδίου Αττικής Υ.Α. Γ2/4116/15-9-99.

4. Ίδρυση και Λειτουργία 43 ΣΣΝ 104492/Γ7/10-10-06, ΦΕΚ 1556/Β/24-10-2006.

5. Σύσταση κλάδων θέσεων προσωπικού ΣΣΝ Π.Δ.445/1993, ΦΕΚ 185/Α/7-10-1993.

6. Λειτουργία ΣΣΝ, τροποποίηση – συμπλήρωση Π.Δ.445/93, Π.Δ.390/1998, ΦΕΚ 270/Α/3-12-1998.

7. Τροποποίηση διατάξ. Π.Δ. 445/1993 (Σύστ. 16 θέσεων Ιατρών) Π.Δ.140/2003, ΦΕΚ 119/Α/19-5-2003.

β. Περιβαλλοντική Αγωγή και Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ)

1. Ο Ν. 1946/91, (ΦΕΚ 69 τ.Α/14-5-1991), με θέμα «Επέκταση Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα σχολεία της Α/θμιας Εκπαίδευσης»

2. Ο Ν.1892/1990, άρθρο 111, (ΦΕΚ 101 τ.Α/31-7-1990), με θέμα «Χρηματοδότηση Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης»

3. Η Υ.Α. 60991/Γ7/19-6-2006 με θέμα «Διαδικασίες στελέχωσης και καθήκοντα των εκπαιδευτικών στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) και των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π Ε)»

4. Ο Ν. 2986/2002, (ΦΕΚ 24/τ. Α΄/13-2-2002), με θέμα «Οργάνωση των Περιφερειακών Υπηρεσιών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης»

5. Η Υ.Α. 47587/57/16-5-03, (ΦΕΚ 693/τ.Β΄/3-6-2003), με θέμα «Συνεργασίες ΥΠ.Ε.Π.Θ. Θεσμικών οργάνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολείων με Ανώτατα & Ερευνητικά Επιστημονικά Ιδρύματα, άλλους κυβερνητικούς φορείς και μη κυβερνητικές οργανώσεις»

6. Σε ό,τι αφορά Θεματικά Δίκτυα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ισχύει η Υ.Α. 66272/Γ7/4-7-2005

7. Η Υ.Α. 127856/Γ7/29.11.2006 με θέμα «Τροποποίηση της Υ.Α. 66272/Γ7/4-7-2005 περί θεματικών Δικτύων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης»

1.3. Πολιτιστικά Θέματα

1. Η Υ.Α. 69259/Γ7/10-07-2003, (ΦΕΚ1321 τ.Β/16-09-2003), με θέμα «Ίδρυση θέσεων Υπευθύνων Πολιτιστικών Θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων στις Διευθύνσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης»

2. Η με Αρ.Πρωτ.116691/Γ7/20-9-2010 με θέμα «Ενημέρωση σχολικών μονάδων για την παρακολούθηση θεαμάτων»

1.4. Πρόγραμμα e-Twinning

H Y.A. 50107/ΚΓ/4-5-2010 για τη συμμετοχή στελεχών του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων στην “Ελληνική Υπηρεσία Υποστήριξης (Ε.Υ.Υ.) της δράσης e -Twinning 2010”.

1.5. Πρόγραμμα Comenius – Leonardo da Vinci

Η με αριθμ. 1720/2006/ΕΚ/15-11-2006 Απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου με θέμα «Θέσπιση Προγράμματος Δράσης στον τομέα της δια βίου μάθησης»



Όλες οι παραπάνω Εγκύκλιοι, Υπουργικές Αποφάσεις, Νόμοι και Προεδρικά Διατάγματα, μπορούν να αναζητηθούν στις οικείες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.







Παράρτημα 2.

ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ



Ημερομηνία ..........................

Αριθ. Πρωτ. ..........................

Σχ. Έτος: ………….......……….

ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ …………………………………………………........

Δ/ΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ..................................................................... ΓΡΑΦΕΙΟ ………….........….

ΤΗΛ. ………………….. ΔΗΜΟΣ / ΠΕΡΙΟΧΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ …...………….....….…………...

FAX ……….……….……. Email ……………………………...…..……….......…………….

ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΟΥ: ……......…..... ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΟΥ: ……………..

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ: ………………...………………………………………. ΠΕ: ..........……..



Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΣ:













ΠΡΑΞΗ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ:

Αρ. Πράξης Ημερομηνία





ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ

ΜΟΝΟ ΠΡΩΙ ΠΡΩΙ ΚΑΙ ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΜΟΝΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ





ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΟΥ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ



ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ (ΠΕ) ΔΙΑΤΙΘΕΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΕ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΕΤΗ (ΝΑΙ/ΟΧΙ) ΣΧΕΤΙΚΗ

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ

(ΦΟΡΕΑΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ)

ΩΡΕΣ

ΥΠΕΡΩΡΙΑΣ ΩΡΕΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΩΡΑΡΙΟΥ





Εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στο πρόγραμμα



ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ (ΠΕ) ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΕ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΕΤΗ (ΝΑΙ/ΟΧΙ) ΣΧΕΤΙΚΗ

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ

(ΦΟΡΕΑΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ)



1.

2.



ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ : ……………. ΑΓΟΡΙΑ: ……… ΚΟΡΙΤΣΙΑ: ………

ΑΜΙΓΕΣ ΤΜΗΜΑ: ΜΕΙΚΤΗ ΟΜΑΔΑ:



Συνάντηση ομάδας:



ΗΜΕΡΑ: ΩΡΑ: ΤΟΠΟΣ:





ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ; ΝΑΙ / ΟΧΙ (Αν όχι δημιουργήστε ένα εφέτος)



ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

A. ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ (ΠΟΙΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΘΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΤΕ) :





Β. ΠΟΙΟΥΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΒΑΛΑΤΕ; (γράψτε συνοπτικά τους πιο σημαντικούς)





Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ – ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ:





Δ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ





Ε. ΚΑΤΑΓΡΑΨΤΕ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΤΗΝ ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΑΣ

ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ (20- 25 ΔΙΩΡΑ)

Η χρονική εξέλιξη του προγράμματος

( διερεύνηση θέματος, επεξεργασία, υλοποίηση δράσεων, επισκέψεων, παρουσίαση κλπ)

1ος

ΜΗΝΑΣ

2ος ΜΗΝΑΣ

3ος ΜΗΝΑΣ

4ος ΜΗΝΑΣ

5ος ΜΗΝΑΣ



Αριθμός προβλεπόμενων επισκέψεων ................

ΠΡΟΣΟΧΗ: Για την έγκριση του προγράμματος μαζί με το έντυπο υποβάλλονται και

1. Κατάλογος με το ονοματεπώνυμο των μαθητών της ομάδας, την τάξη και το τμήμα τους.

2. Αντίγραφο της πράξης του συλλόγου



Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου